Geremde- en ongeremde aanhangers

Er wordt onderscheid gemaakt tussen geremde- en ongeremde aanhangers. Op deze pagina leggen we uit wat het verschil is tussen beide typen aanhangers.

Ongeremde aanhangers

Zoals de naam al doet vermoeden, hebben ongeremde aanhangers geen eigen remsysteem. Dit betekent dat wanneer de auto remt, dat de aanhanger dus niet mee-remt en de totale remweg langer maakt. Dit betekent ook dat ongeremde aanhangers veel minder mogen wegen (een wettelijke maximum massa van 750kg) en dus niet geschikt zijn voor grote gewichten.

De meeste ongeremde aanhangers hebben géén eigen kentekenplaat en je zult er als bestuurder voor moeten zorgen dat je een eigen witte kentekenplaat er op zet die hoort bij de trekkende auto.

Op het kentekenbewijs van je auto staat, bij "Aanhangwagen ongeremd", hoeveel een ongeremde aanhangen totaal mag wegen als het achter je auto hangt.

Kabel voor ongeremde aanhanger

Al onze ongeremde aanhangers hebben een stevige metalen kabel die je aan een ring bij je trekhaak óf een veiligheidshaak (zoals in afbeelding hierboven) dient te bevestigen. Mocht de aanhanger om wat voor reden dan ook losschieten van de trekhaak, blijft hij nog wel vastzitten via de metalen kabel.

Geremde aanhangers

Geremde aanhangers hebben, in tegenstelling tot ongeremde aanhangers, wél een eigen remsysteem. Doordat de aanhanger mee-remt als de auto remt, is de remweg korter. Een geremde aanhanger mag in de regel ook een stuk meer wegen (max. 3500kg, maar dit verschilt per aanhanger).

De meeste geremde aanhangers hebben een eigen kentekenplaat. Doordat de meeste geremde aanhangers meer mogen wegen dan 750kg, is het van belang om te kijken of je in combinatie met jouw rijbewijs + jouw auto wel met deze aanhanger mag rijden. Dit kun je gemakkelijk checken met onze calculator op gewicht- en rijbewijs check.

Op het kentekenbewijs van je auto staat, bij "Aanhangwagen geremd", hoeveel een geremde aanhangen totaal mag wegen als het achter je auto hangt.

Kabel voor geremde aanhanger

Al onze geremde aanhangers hebben een zogenaamde breekkabel. Dit is een lange kabel die je aan het oog / de veiligheidshaak van je trekhaak monteert. Wanneer de aanhanger om wat voor reden dan ook los schiet, zal de kabel breken en het remsysteem van de aanhanger activeren. Op deze manier zal de aanhanger tot stilstand komen.